Brinckers elcykel

Det er veldig viktig å tenke på motorplasseringen når man skal velge en ny elsykkel. Du kan velge mellom tre motorplasseringer på elsykler: framhjuls-, bakhjuls- og krankmotor. Motorposisjonen har stor innvirkning på sykkelens balanse og assistanse. I tillegg kan det være med på å påvirke den generelle sykkelopplevelsen. Les videre og lær mer om de forskjellige motorposisjonene på elsykler.

Framhjulsmotor

En framhjulsmotor sitter på elsykkelens framhjul. Batteriet er som oftest plassert under bagasjebrettet, noe som gir en god vektfordeling på sykkelen og vil derfor føles svært stabil å sykle på. Framhjulsmotoren gir en følelse av at sykkelen trekker deg forover.

Plasseringen i framhjulet gjør det i tillegg mulig å ha pedalbrems på elsykkelen. I tillegg gir plasseringen også plass til girnav i bakhjulet, noe som betyr at det er mulig å ha både innvendig og utvendig gir. Kombineres dette med ett lukket kjededeksel får du en veldig vedlikeholdsvennlig elsykkel.

Denne type motor blir oftest brukt på de vanligere hverdagssykkeltypene som bysykler og komfortmodeller. Slike sykler passer best til sykkelturer på korte og mellomlange distanser.

Krankmotor

På en elsykkel med krankmotor er motoren plassert i midten på rammen, også kaldt kranken. Motorplasseringen gjør sykkelens tyngdepunkt lavere, noe som gir både en god balanse og vektfordeling på sykkelen. Dette gir sykkelen balanserte kjøreegenskaper. I tillegg gir krankmotorer en svært naturlig motorassistanse da krankmotoren gir støtte i kranken der pedalene sitter.

Sammenlignet med en framhjuls- og bakhjulsmotor er dekkene på en elsykkel med krankmotor lettere å ta fra hverandre og lappes da du ikke trenger å ta hensyn til en motor som sitter i hjulet. Elsykler med krankmotor kommer sjeldent med pedalbrems.

Typisk benyttes krankmotorer på vanlige sykler og tour- og sportssykler. En elsykkel med krankmotor er best på mellom lange og lange distanser.

Bakhjulsmotor

På en elsykkel med bakhjulsmotor er motoren, som navnet foreslår, plassert i bakhjulet. Her sitter motoren inne i hjulet. Denne motorplassering gir en naturlig motorassistanse da motoren driver bakhjulet fremover slik som pedalene og kjeden gjør på alminnelige sykler.

Elsykler med bakhjulsmotor har ofte utvendige gir, noe som gjør elsykkelen velegnet til både flatt og kupert terreng, motoren hjelper deg lett opp bratte bakker. Å sykle på en sykkel med bakhjulsmotor føles som å sykle med vinden i ryggen under hele sykkelturen. Bakhjulsmotor benyttes oftest på sportssykler som terrengsykler/MTB, og trekking sykler.

Konklusjon

Det er ikke mulig å konkludere med hvilken motorposisjon som er best da de alle har forskjellige fordeler og ulemper og egner seg til forskjellige sykkeltyper og terreng. Vi anbefaler deg derfor å prøvekjøre sykler med forskjellige motorposisjoner. Ved å prøve både framhjuls-, bakhjuls-, og krankmotor kan du selv bestemme hvilken som passer best for deg og ditt bruk.

Ønsker du å lære mer om ulempene og fordelene med de forskjellige motorplasseringene? Da kan du lese mer på vår elsykkelekspert side.